Voxpops

Vi har samlet en række korte interviewindslag, hvor tilfældigt udvalgte personer i kort form, fortæller om deres oplevelser med EUC Sjælland.

 

Josephine, HTX

Josephine, HTX

Min far er ingeniør, og jeg har altid været meget inspireret af ham. Derfor har jeg valgt, at jeg også gerne vil være ingeniør. Jeg tænkte, at jeg lige så godt kan spore mig ind på det, jeg vil, i stedet for at tage det almindelige først. På HTX får jeg fag, jeg kan bruge, hvis jeg gerne vil bygge bygninger. Jeg føler helt klart, at jeg har valgt rigtigt, for jeg føler, at jeg kan fordybe mig i fagene.

Min vejleder i folkeskolen syntes, at jeg skulle i gymnasiet, men jeg ville ikke tysk eller oldtidskundskab. Jeg kom på besøg her, hvor det var hyggeligt, og jeg kunne mærke sammenholdet, så var jeg ikke i tvivl.

 

Marcus, HTX

Marcus, HTX

Marcus T. Carter, 18 år, 3. g.

Jeg ville gerne have noget med teknik at gøre. Lige nu lærer jeg at programmere robotter. Det spændende er, at jeg kan skrive et sprog, som en robot kan forstå og få den til at udføre det i virkeligheden, som jeg skriver til den.

Det er spændende at få en viden om, hvor meget arbejde, og hvilken viden, der ligger bag en robots handlinger. Derfor har jeg valgt den her linje. 

Det meste af undervisningen på mat-info-linjen foregår på computer. Vi har næsten ingen fysiske bøger, de ligger på computeren alle sammen. Fordelen er, at jeg altid husker min computer, for den er en nødvendighed, og så har jeg altid bøgerne med mig.

Jeg vil være maskinmester, så mat-info-linjen er den helt rigtige for mig.

Det er nemt at få hjælp, når man har brug for det, for der er lektietimer, hvor der er flere lærere til at hjælpe en. Det er rart. Det er et lille miljø med et godt sammenhold herude - på tværs af klasserne.

 

Sofie, HTX

Sofie, HTX

Sofie Nymann, 19 år, HTX, mat-fys-linjen, Køge

Det er fedt at lave naturvidenskabelige forsøg. Det er derfor jeg er her. Jeg ser tingene i praksis, og det giver mig mere forståelse for, hvordan ting hænger sammen. Det kan jeg godt li´. Vi sidder ikke kun med tavleundervisning.

Det giver mig mange muligheder at gå på mat-fys linjen. Med et godt snit kan jeg komme ind på mit drømmestudium. Teknikfagene har givet mig en retning at gå i, for jeg har fået lyst til at læse til ingeniør eller til arkitekt.

Teknologi er et nyt og sjovt fag, som du ikke kan få andre steder. Vi lærer fagteknologi og laver for eksempel en prototype på en bænk eller en U-båd, sådan lidt anderledes ting. Teknologi er en motivation for mig til at prøve noget nyt i stedet for at hænge fast i de gamle fag.

Vi har meget mere matematik og fysik end i folkeskolen. Vi bruger fysik i matematikken og matematik i fysikken. Det giver mere forståelse, når man kan se, at fysikken kan bruges, og at matematikken kan anvendes på bygninger for eksempel. Det kan jeg godt li´.

Som pige kan jeg godt li at gå på HTX, selvom der er flest drenge. Her er ikke så meget tøsefnidder, og alligevel kan vi godt lave sociale ting sammen. Det er rart.

 

Gry, tandklinikassistent

Gry, tandklinikassistent

Gry Johansen, 19 år

Jeg er blevet mere selvstændig i løbet af uddannelsen. Praktikforløbet er rigtig godt, fordi vi lærer, hvordan det er at arbejde med rigtige patienter. Så kommer al den viden, jeg har, til mig, så kan jeg give den videre til gavn for patienten. - Og så er der også lidt hyggesnak med patienterne. En dukke, sådan en som vi bruger på skolen, giver jo ikke noget igen.

Jeg har taget både grundforløb og hovedforløb her i Næstved, men jeg kunne godt have valgt at ta´ hovedforløbet i København. Jeg synes, det er en fordel at tage begge forløb det samme sted, fordi jeg kender lærerne, og de kender mig og ved, hvor jeg skal forbedre mig for at ende med den bedst mulige uddannelse. Det kan jeg godt li´.

Når jeg er færdig med min uddannelse, skal jeg i frivillig værnepligt i Skive. Efter min værnepligt kunne jeg godt tænke mig at søge job som tandklinikassistent i militæret. Så håber jeg at have gode muligheder for at blive ansat der.

 

Zarina, maler

Zarina, maler

Zarina, maler

Jeg kan godt lide, at man ikke skal sidde med en bog hele tiden. Jeg var i praktik som maler i niende, og det var vildt fedt. Det er mere end at male op og ned, vi kan være meget mere kreative.

 

Mike, murer

Mike, murer

Der er et fint sammenhold på skolen. Der er mange forskellige ting, man kan lave herude. Når man kommer ud og bygger ting, som man ved, skal blive stående, er det vildt fedt.

 

Lasse - Rustfast smed

Lasse, rustfast smed

Lasse startede som fejedreng i en smedevirksomhed. Han blev fanget af det praktiske arbejde, hvor han følger opgaven fra skitse til færdigt produkt. Derfor faldt valget på smedeuddannelsen.

Det overraskede:
”Jeg er blevet lidt af en handy man. Jeg har fået mange færdigheder, som jeg har fået glæde af også uden for arbejdspladsen.”

Det elsker jeg:
”Jeg nyder kammeratskabet på arbejdspladsen, og der er altid hjælp at hente hos kollegaerne.”

Det sjoveste:
”Det er sjovt at arbejdet varierer så meget. Vi laver alt fra små kunstværker til store konstruktioner.”

 

Mie - Tandklinikassistent

Mie, tandklinikassistent

Mie har altid vidst at hun gerne ville arbejde med mennesker. Hun har taget den 1-årige frisøruddannelse, men hun vil gerne have endnu mere samarbejde med kollegaer og fornemmelsen af at være en del af et team – derfor er valget faldet på uddannelsen til tandklinikassistent. 

Det overraskede:
”Jeg er blevet meget bevidst om hygiejne, og hvor meget det betyder i hverdagen.”

Det elsker jeg:
”Jeg nyder kontakten med patienterne, og at der ikke er to dage der er ens.”

Det sjoveste:
”At tage røntgenbilleder og aftryk, fordi det bliver så tydeligt hvor forskellige mennesker er.”

 

Alexander - Bygningsstruktør

Alexander, bygningsstruktør

Alexander fik chancen for at gå i faderens fodspor med en struktøruddannelse. Nu er han med når der bygges etageejendomme i København og tunneller til de nye jernbaner.

Det overraskede:
”Jeg har lært mere end jeg regnede med. Det er ikke en uddannelse man kommer sovende til.”   

Det elsker jeg:
”Vi har et fantastisk sammenhold på byggepladsen, og det er en fed fornemmelse at være med til at bygge rammerne for fremtiden.”

Det sjoveste:
”Jeg er rigtig glad for arbejdet med at lave armering, og processen med at få alting til at gå op i en højere enhed.”

 

Sebastian, EUX tømrer

Sebastian, EUX tømrer

Sebastian K. Christiansen, 17 år, EUX tømrer

Jeg har været i praktik i et arkitektfirma og vil gerne selv uddanne mig til arkitekt. Jeg synes EUX-tømrer er det helt rigtige for mig, for når jeg selv er tømrer, får jeg mere respekt på arbejdspladsen, når jeg kommer ud som arkitekt. Så ved de, at jeg ved, hvad det handler om.

Jeg har valgt EUX-tømrer, fordi det giver mig større muligheder både at have en teoretisk og en praktisk uddannelse.

Jeg var i tvivl om, hvilken uddannelse, jeg skulle vælge, men da jeg hørte, jeg kunne få to uddannelser i én på næsten den samme tid, så afgjorde det tvivlen for mig/så var jeg ikke i tvivl længere.

Efter EUX har jeg valget mellem at arbejde som tømrer eller ta´ en videregående uddannelse med det samme. Jeg kan både komme til at tjene penge eller læse videre, det er en rigtig god situation for mig.

 

Andreas, EUX tømrer

Andreas, EUX tømrer

Andreas, EUX tømrer

Den tværfaglige undervisning er god for os, for vi kommer jo ud på en arbejdsplads, hvor der også går elektrikere, murere og malere rundt. Det hele skal jo passe sammen. Vi får en masse erfaring fra de andre fag, for vi stikker jo lidt til hinanden. Jeg er glad, for at jeg har valgt EUX. Der er mange mestre, der er interesserede i uddannelsen, fordi den er ny. Jeg tror, at vi står stærkere, fordi vi har kombinationen af håndværk og gymnasium.

 

Rasmus, EUX smed

Rasmus, EUX smed

Rasmus W. Jørgensen, 17 år, EUX smed

Da jeg gik i 10. klasse var jeg i tvivl, om jeg skulle på gymnasium eller tage en erhvervsuddannelse. Da jeg var til møde på EUC Sjælland, hørte jeg om EUX. Det lød som noget, der passede til mine behov og ønsker. Efter EUX vil jeg gerne være skibstekniker. Jeg regner med, at de 4 år på EUX gør mig mere moden og mere klar til at tage den uddannelse, jeg gerne vil have.

Undervisningen på EUX veksler mellem værksted og skole, og det er lige mig. Jeg når ikke at blive skoletræt. Og så er det meget godt, at vi på nogle projekter arbejder sammen på tværs af EUX-linjer.

Det kræver selvdisciplin at være her, det er vigtigt at vide. Man kan selvfølgelig godt spørge om hjælp, og man får ikke lov til at sidde fortabt en hel dag, men det kræver selvstændighed og gode kammerater. 

 

Henrik, transport

Henrik, transport

Henrik Noel Jensen, 39 år, Rønnede

Jeg er p.t. uden arbejde, men har fået tilbudt to job, som kræver kran D-certifikat. Derfor valgte jeg at tage et 2-ugers kursus på EUC Sjælland som del af 6-ugers selvvalgt uddannelse.

Læreren er dygtig og god til at forklare tingene. På teoridelen lærer vi veje- og vægtdiagrammer, og bagefter udfører vi kranløft uden for på pladsen. Vi bliver undervist i en pavillon lige ved siden af, hvor vi kører med kranen, så her er gode forhold. Der er også gode P-muligheder for kursisterne.

Kursisterne er i alle aldersgrupper, og vi kan nemt finde ud af at arbejde sammen. Det er sundt at være sammen med nogen fra andre brancher end din egen, for så lærer man af de andre og hører om deres erfaringer. Det er aldrig dårligt.

 

Henrik, svejs

Henrik, svejsecertifikat

Jeg er p.t. uden job og har valgt svejsekurset i samarbejde med min fagforening Metal som en del af 6-ugers selvvalgt uddannelse. Jeg er udlært smed, men det er godt at få mere at viden inden for de forskellige svejseprocesser. Med et svejsecertifikat i hånden har jeg rigtig gode muligheder for at få arbejde bagefter.

Kurset slutter med en teoriprøve, en obligatorisk prøve og en lodtrækningsprøve. Jeg skal kunne bestå en hvilken som helst af de tre prøver, ellers er det en ommer. Men lærerne er gode til at lære fra sig og tålmodige med kursisterne, så der er ikke noget at være nervøs for. Vi bliver klædt godt på.

Det har været spændende at møde nye mennesker. Alle har det godt her. Jeg kan varmt anbefale det.

 

Kenny, lastbil

Kenny, transport

"Grunden til, at jeg tager kursus her, er, at jeg gerne vil have så meget i rygsækken som muligt. Jeg er uddannet automekaniker, så det vil give ekstra muligheder for at få job indenfor autohjælp. Jeg føler, at jeg er et lille skridt foran, fordi jeg tager kurserne."

 

Victor - HTX

Victor, HTX

Jeg har valgt HTX, fordi jeg interesserer mig mere for naturvidenskab end oldtidskundskab. Jeg tror, at der er mange, der vælger gymnasiet på grund af det sociale. Hvor dem, der vælger HTX vælger det på grund af fagene. Faktisk synes jeg, at det sociale liv er rigtigt godt her.

 

Josephine - HTX

 

Min far er ingeniør, og jeg har altid været meget inspireret af ham. Derfor har jeg valgt, at jeg også gerne vil være ingeniør. Jeg tænkte, at jeg lige så godt kan spore mig ind på det, jeg vil, i stedet for at tage det almindelige først. På HTX får jeg fag, jeg kan bruge, hvis jeg gerne vil bygge bygninger. Jeg føler helt klart, at jeg har valgt rigtigt, for jeg føler, at jeg kan fordybe mig i fagene.

Min vejleder i folkeskolen syntes, at jeg skulle i gymnasiet, men jeg ville ikke tysk eller oldtidskundskab. Jeg kom på besøg her, hvor det var hyggeligt, og jeg kunne mærke sammenholdet, så var jeg ikke i tvivl.

 

Jasmin - HTX

 

Jeg var i tvivl, hvilken linje jeg skulle vælge, men jeg valgte så biotek-linjen, fordi den handler om kroppen: Hvad der sker inden i ens celler på bestemte tidspunkter. Det giver mig ny viden om, hvordan kroppen reagerer på det, vi spiser. Man lærer, hvad man ikke skal byde sin krop, når man finder ud af, hvor skadeligt det er.

Jeg vil gerne være sygeplejerske eller læge eller noget i den retning. Noget, der har med bioteknologi at gøre.

Jeg valgte HTX, fordi jeg vidste, der var et miljø, hvor jeg kan være mig selv uden at skulle tænke på, hvad andre siger. Det havde nogle venner, der gik herude, fortalt mig. Lærerne er ikke kun lærere, man kan snakke med dem om alt. Det betyder, at jeg føler mig mere tryg herude, og at jeg hører mere efter, hvad lærerne siger i timerne. Det er rigtig godt at gå på HTX.

 

Marcus - HTX

 

Jeg ville gerne have noget med teknik at gøre. Lige nu lærer jeg at programmere robotter. Det spændende er, at jeg kan skrive et sprog, som en robot kan forstå og få den til at udføre det i virkeligheden, som jeg skriver til den. Det er spændende at få en viden om, hvor meget arbejde, og hvilken viden, der ligger bag en robots handlinger. Derfor har jeg valgt den her linje.

Det meste af undervisningen på mat-info-linjen foregår på computer. Vi har næsten ingen fysiske bøger, de ligger på computeren alle sammen. Fordelen er, at jeg altid husker min computer, for den er en nødvendighed, og så har jeg altid bøgerne med mig. 

Jeg vil være maskinmester, så mat-info-linjen er den helt rigtige for mig.

Det er nemt at få hjælp, når man har brug for det, for der er lektietimer, hvor der er flere lærere til at hjælpe en. Det er rart. Det er et lille miljø med et godt sammenhold herude - på tværs af klasserne.

 

Mathias - HTX elevrådsformand

Køge

"Jeg har valgt at gå på HTX fordi jeg var træt af de almene fag. Jeg synes det er spændende med de anderledes fag, HTX tilbyder. Og så har jeg altid været glad for matematik og fysik.

Det har været sjovt med de nye fag, hvor jeg skulle tænke anderledes. Det åbner for en
ny tilgang til tingene og giver mig en viden om, hvorfor tingene er som de er og hvordan
det har udviklet sig. Her tænker jeg på fagene Teknologi og KomIT.

Jeg har meldt mig ind i elevrådet fordi jeg gerne vil være med til at gøre en forskel.
Jeg har en mening om tingene som jeg godt vil ud med. Folk skal have det at vide, hvis der er noget der kan gøres bedre. Jeg vil gerne hjælpe med, at eleverne får et godt studiemiljø."

 

Martin - Uni-studerende

Aalborg Universitet

"Her den første måned på universitet, har jeg haft en enorm fordel i forhold til de resterende studerende, da jeg på forhånd har haft kendskab til problembaseret-læring og tekniske termer inden for både kommunikation og gruppearbejde. Alt dette har i grove træk været hvad den første måned på Aalborg Universitets medialogi-linje har handlet om."

 

God start på weekenden

Studerende på HTX Køge

Fredagscafe på HTX I Køge med god stemning og musik. En god start på weekenden!

 

Hvad er HTX

HTX - Køge og Næstved

Studenterhuen der er teori i praksis

 

HTX - Josephine

Josephine, HTX

HTX er en fed måde at få studenterhuen på...

 

HTX - Teknikfagseksamen 2014

HTX Køge

Demo af eksamensprojekt i teknikfag

 

Rejseberetning fra studietur

HTXstudietur i Amsterdam

I foråret var 2.G fra HTX i Køge på studietur i Amsterdam. Det er der blevet en rejseberetning ud af skrevet af Anders Frederik Jørgensen og Gitte Nygaard Aasbjerg 2.a HTX Køge

 

Har du nogensinde været en kold røv? Eller måske været udsat for en? Så hold godt fast med begge hænder, og lad os begynde.

 

Bygningerne rejser sig på sine tusinde fødder for at omfavne de smalle gader. Solen står lavt på himlen, og de bløde stråler løber ned langs de gamle stenfacader og samler sig i små søer. Ivrige fødder glider over de glatslebne brosten, og trækker lyset med sig som pollen fra blomst til blomst. De ivrige fødder er hægtet fast på et virvar af mennesker, som indbyrdes skaber lydsiden af Amsterdam; et hyggeligt førstehåndsindtryk – bestående af medmenneskelige samtaler, som du intet forstår af – og fuglekvidder fra de tynde trækroner langs kanalerne. Kanalerne er prydet med parkerede cykler i enhver afskygning. Nogle er gamle og rustne, mens andre er udsmykket med horder af blomster og intense farver. Til sammenligning kan de brogede, men charmerende, bygninger også findes ud til kanalen.                   

Til det første hus fører fem små trin op til hoveddøren, som er klemt ind imellem nabohuset og de høje smalle vinduer. Døren er gjort i sort træ med ovale og firkantede udskæringer. I forsættelse over døren, er et kvadratisk vindue placeret, indrammet i en hvid karm. Huset er smalt og rækker højt op i mod himlen. Murstene er sorte og træder frem med sin karakteristiske tekstur.

På nederste etage er der to vinduer og den omtalte hoveddør. I hvert af vinduerne er en grøn kasse med små planter i. På anden og tredje etage er princippet det samme, bortset fra at her findes tre vinduer per række og ingen døre. På fjerde, og sidste etage, som kun er en tredjedel af husets bredde, findes en lille blå lem og en hvid hejsebjælke. Hejsebjælken bliver brugt til at fragte møbler ind i huset, og derfor skråner mange af husene ud mod vejen, for at møblerne ikke skal støde på facaden.

 

Fra fortovet foran huset findes de regelmæssigt placerede stolper med byens tilnavn, XXX, indgraveret. De 3 X’er er St. Andrew's kors; som bliver brugt i bondage-branchen – som folk kan blive spændt op på. Når Amsterdam’s trafik kommer nær, kan man også godt føle sig en smule spændt op. For når cyklerne… “RRIINNG! RRIINNG!”… med få nanometer til overs ræser forbi, uden at skænke deres omgivelser en eneste tanke, kan hjertet pludseligt kravle meget hurtigt op i halsen; og et spring til siden kan blive nødvendigt. Med bankende hjerte går turen nu, med lange skridt, et par gader længere ned – hvor mængden af cykler er mindre. I forbifarten ses flere skumle mennesker samle sig i skyggerne. Flere prikkende øjne stikker frem i de mørke vinduer og udenfor på gadere, som nu er endnu smallere, er de forbipasserende oplyst i et rødt skær. Husenes ansigt ud til gaden består af store vinduer med gardiner trukket fra. Da hjertet endelig har fået sin normale rytme igen, lyder det: “BANG BANG BANG” i det en meget bredskuldret dame banker på sin rude med en knyttet næve, og vinker sine kommende kunder til sig med et indbydende glimt i øjet. Det lange lyse hår ser ud til at sidde skævt og dækker kun halvdelen af hendes maskuline ansigt. Noget der minder om Himmelbjerget, træder tydeligt frem i de hvide trusser. Brystvorterne stritter igennem den lille BH; det må da være koldt at stå der hele aftenen.

 

En halv gade længere nede under et neonskilt, som lokker nattelivets døgnfluer til, strømmer den sødlige aroma ud fra en af de eftertragtede coffeeshops. Afstanden fra døren afgør hvor intens en oplevelse man får. Selvfølgelig er det allerbedst inde i selve caféen, hvor man kan smage på varerne. Når brostenene igen kan føles under fødderne, er fødderne måske ikke lige så ivrige. Alting går en smule langsommere og et par solbriller kan være nødvendigt, selv på en grå dag. Men nu er solen gået ned og turen er ved at gå tilbage. Det røde lys strømmer stadig ud fra vinduet og breder sig på skarens ansigt. Et blåligt lys blander sig i oceanet af de røde nuancer og der i vinduet står hun stadig. Skuldrene virker smallere og det skæve hår virker knapt så skævt. Himmelbjerget og glimtet i øjet synes mere tiltrækkende, imens ansigtet fremstår mere feminint. Døren åbner, og hun vifter den næste i rækken ind. En duft af mandeparfume vælter frem i det døren lukker og et par kolde baller kommer helt tæt på. Hvad fanden. Måske skal man bare være kold i røven for at kunne overleve i Amsterdam?

 

HTX fejrede dimission med de nyudsprungne studenter

 

På en solskinsfyldt formiddag var kantinen på Jagtvej fyldt af glade studenter og stolte familiemedlemmer.

Rektor på HTX Sigrid Andersen, ønskede studenterne al mulig held og lykke med fremtiden og understregede, at de eksamensbeviser de har arbejdet så hårdt for at få, åbner døre til mange spændende videregående uddannelser!

Christine 3b og Mads 3c holdt elevtalen og fortalte om 3 år med mange udfordringer … om de tykke formelsamlinger der skulle læres udenad, bøger der skulle læses, de mange projekter, deadlines og stakke af rapporter, der skulle afleveres. Og så var der lærerne, der har arbejdet hårdt på at bygge op og lære fra sig ... og så naturligvis lidt om ungdomslivets skønne fester, socialt samvær og glade dage.

Som eleverne beskrev det ifølge Nietzsche: ”Man må endnu have kaos i sig for at kunne føde en dansende stjerne”.

Og netop dét kaos har eleverne formået at navigere igennem, for i løbet af de 3 år har de bevist, at de er blevet mere selvstændige og at de har lært at studere. Nu ses de glade og smilende med et bevis i hånden og en hue på hovedet klar til nye udfordringer.

Der blev uddelt boggaver til en række elever som igennem de 3 år har præsteret både fagligt og socialt; Morten Juhl Sørensen fra 3a – Kristine Damberg fra 3b – Simon Andersen fra 3b og Emil Houtved Andersen fra 3c.

Stort tillykke til alle!

Dimission Huekast

 

Åbent Hus for nytænkning

 

Projektuger på HTX i både Køge og Næstved kulminerede med Åbent Hus. Og selvom projektugerne omhandlede meget forskellige emner, så var der ét gennemgående tema: nytænkning.

Uge 45 stod i projektarbejdets tegn på HTX EUC Sjælland. Det var stolte elever fra de to HTX-afdelinger, som viste deres projekter frem for medstuderende, familier og andre interesserede, da der var Åbent Hus henholdsvis fredag og onsdag.

Eftermiddagene var velbesøgte, og de mange gæster, især forældre havde glædet sig til at se, hvad de unge arbejder med i skoletiden. Også EUC Sjællands direktør, Astrid Dahl, var på rundvisning og lyttede til de spændende oplæg fra eleverne i Køge. Her var temaet for 1.g Formidling, mens det var Robotter og Etik for 2.G.
For 3.G’erne var det anderledes, og de skulle ud på de lokale folkeskoler og undervise 9.klasses elever i teknikfagene ”Byggeri & Energi”, ”Design & Produktion” samt ”Proces, Levnedsmiddel og Sundhed”. Seks folkeskoler havde taget i mod tilbuddet om den særlige undervisning fra HTX-eleverne. Og knapt 300 folkeskoleelever lærte en masse. Det samme gjorde de 3.G’ere som var ude og undervise.

Måske lyder det tungt og trist at arbejde med blandt andet klimakrise, finanskrise og fødevarekrise, men ikke desto mindre var temaet for alle tre årgange på HTX i Næstved De 7 Forbundne Megakriser. I grupper skulle eleverne udvælge to kriser, som de skulle arbejde med. Eleverne kortlagde krisernes årsager, konsekvenser og kom med løsningsforslag med udgangspunkt i den linje de læser på.
En gruppe fra 2.b mener at klimakrisen og fødevarekrisen vil resultere i mangel på protein til mennesker. Derfor skal der nytænkning til og de unge foreslog insekter som fødevare – insekter formerer sig hurtigt og kræver færre ressourcer. I en smagsblindtest i projektet scorede smag, duft og konsistens af insekterne forbløffende højt og kun marginalt ringere end en kotelet.
Til arrangementet i Næstved kunne de cirka 200 gæster stemme på bedste projekt og rektor, Sigrid Andersen, uddelte præmier til de tre hold, som havde fået flest stemmer.

Begge steder var det en stor succes – eleverne kunne stolt vise deres projekter frem og familie og andre interesserede kunne få et indblik i de unges hverdag.

 

Her er plads til det hele

Jonas, HTX-elev

Her er plads til det hele. Også til ord

- sådan siger 17-årige Jonas Klausen. Han beskæftiger sig mest med ligninger, formler og binære koder. Han drømmer om at læse datalogi og programmering. Og så har han lige vundet DM i novelleskrivning!

Jonas fra 2.g på HTX, EUC Sjælland i Køge, kigger på computeren sammen med Anders Frederik Jørgensen. Anders går på 3.g også på HTX. De kigger på en af Anders’ rapporter. Den er fyldt med grafer og fakta-tekster.
Men selvom de to unges spidskompetencer er IT, teknologi og matematik, så kan de også noget med ord. I Dansk Forfatterforenings konkurrence, DM i novelleskrivning, var Anders blandt vinderne i 2013. I år gjorde Jonas ham kunsten efter. ”Det er jo sjovt at blive valgt ud for noget, som ikke lige er ens primære kompetencer,” smiler Jonas, som normalt mest skriver rapporter.

Når ordene bliver virkemidlerWww Underviser Trine Ravn Brinck Og Anders

Tekniske studenter ses nok primært som unge, der mest har interesse og kunnen inden for naturvidenskab, teknologi eller IT. Det har de to unge også. Men de deler mere end interesser og fornemmelsen for ord - de har også samme underviser i dansk, Trine Ravn Brinck.

Det er hende, som udfordrer sine elever på ord, og melder klasserne til DM i novelleskrivning. ”Så er det jo virkelig flot, at Anders og Jonas endda vinder,” smiler hun stort og fortsætter: ”I undervisningen siger jeg altid til eleverne, at de skal huske, at der er en modtager i den anden ende. De skal ikke bare tænke på at få de her grafer og kolonner med. De skal bruge ordene. For eksempel til at lave en rød tråd i deres rapporter,” fortæller hun og forklarer videre, at ord kan gøre en tekst overbevisende, uden at gå på kompromis med sagligheden. Noget Anders især har taget til sig og udviklet efter at have deltaget i det skrivekursus, som var præmien i novellekonkurrencen. ”Jeg tænker mere over måden at skrive på, og ordene som virkemiddel, også når jeg skriver opgaver. Sådan så det ikke bliver tørt og kedeligt, men det skal selvfølgelig være passende,” siger Anders.
Han synes ikke der er så stor forskel på at skrive med ord og skrive med koder: ”Det handler jo om at lave billeder i folks hoveder.” Jonas ser eftertænksom ud og nikker så. ”Det er jo rigtigt. Jeg vil også til at tænke mere over ordbrugen, når jeg hygger mig med rapportskrivning,” smiler han, og er stolt over at andre nu også kan se, at HTX-studerende faktisk også kan skrive.

 

FAKTA
Jonas Klausen, 17 år, 2.G. Kommer fra Køge
Anders Frederik Jørgensen, 19 år, 3.G. Kommer fra Karlslunde
Hvert år arrangerer Dansk Forfatterforening DM i novelleskrivning
Deltagerne er unge i gymnasiealderen
Der udvælges 20 vindere som bliver tilbudt et skrivekursus med professionelle forfattere og redaktører
Vinderne får udgivet deres noveller i en antologi fra Dansk Forfatterforening
De seneste tre år har der været elever fra HTX i Køge blandt vinderne

 

Mette - Frisør

Mette, Frisør

Mette Nørgaard Badenski, 22 år og fra Nakskov. Hun læser til frisør på EUC Sjælland.

Mette har altid drømt om at blive frisør. Hun nyder at være i gang og opleve at der sker noget i hverdagen, for hun ville aldrig passe ind i et job hvor man sidder stille. Nu hjælper hun kunderne med at vise deres personlighed frem gennem frisure og makeup.

Det overraskede:
”Man kommer utrolig tæt på andre mennesker og der er et enormt nærvær i salonen.”

Det elsker jeg:
”Det er fedt at kunne gøre en forskel, når kunderne kommer med nogle tanker og idéer som man skal omsætte og bearbejde.”

Det sjoveste:
”Det sjoveste er ,når jeg får lov til at være kreativ. Jeg kan især godt lide arbejdet med håropsætning, makeup og styling.”

 

Mie - Tandklinikassistent

Mie, Tandklinikassistent

Mie har altid vidst at hun gerne ville arbejde med mennesker. Hun har taget den 1-årige frisøruddannelse, men hun vil gerne have endnu mere samarbejde med kollegaer og fornemmelsen af at være en del af et team – derfor er valget faldet på uddannelsen til tandklinikassistent. 

Det overraskede:
”Jeg er blevet meget bevidst om hygiejne, og hvor meget det betyder i hverdagen.”

Det elsker jeg:
”Jeg nyder kontakten med patienterne, og at der ikke er to dage der er ens.”

Det sjoveste:
”At tage røntgenbilleder og aftryk, fordi det bliver så tydeligt hvor forskellige mennesker er.”

 

Alexander - Bygningsstruktør

Alexander, Bygningsstruktør

Alexander fik chancen for at gå i faderens fodspor med en struktøruddannelse. Nu er han med når der bygges etageejendomme i København og tunneller til de nye jernbaner.

Det overraskede:
”Jeg har lært mere end jeg regnede med. Det er ikke en uddannelse man kommer sovende til.”   

Det elsker jeg:
”Vi har et fantastisk sammenhold på byggepladsen, og det er en fed fornemmelse at være med til at bygge rammerne for fremtiden.”

Det sjoveste:
”Jeg er rigtig glad for arbejdet med at lave armering, og processen med at få alting til at gå op i en højere enhed.”

 

Lasse - Rustfast Smed

Lasse, Rustfast Smed

Lasse startede som fejedreng i en smedevirksomhed. Han blev fanget af det praktiske arbejde, hvor han følger opgaven fra skitse til færdigt produkt. Derfor faldt valget på smedeuddannelsen.

Det overraskede:
”Jeg er blevet lidt af en handy man. Jeg har fået mange færdigheder, som jeg har fået glæde af også uden for arbejdspladsen.”

Det elsker jeg:
”Jeg nyder kammeratskabet på arbejdspladsen, og der er altid hjælp at hente hos kollegaerne.”

Det sjoveste:
”Det er sjovt at arbejdet varierer så meget. Vi laver alt fra små kunstværker til store konstruktioner.”

 

Christian - Malerelev

EUD

Jeg kommer direkte fra 9., og jeg kan meget bedre lide at male end at sidde og lave lektier. Jeg vil hellere ud og bruge hænderne.

 

Daniel 24 år og Steffen 21 år - Transportelever

EUD

Transport er et spændende område. Hver dag sker der noget nyt. Den ene dag styrer du en kran, den næste dag kører du bus og dagen efter gaffeltruck måske. Det bliver aldrig kedeligt.

Vi har osse piger på transportlinjen, og det er rart, for de tilfører engagement. Og vi bliver aldrig uenige. De vil køre bus, vi vil køre lastbil og gøre de store ting. 

 

Karina - Murerelev

EUD

Jeg elsker at være murer. Jeg er til hårdt arbejde. Kontoruddannelsen var ikke noget for mig. Der skal ske noget mere. Du knokler fra du møder til du går. Det kan jeg godt li´. Ikke to dage er ens.

Det er en udfordring at lave en mur og få den lige. Når Leif, vores lærer, kan se, den ikke er lige, begynder han at synge, og så må jeg lave den om. Det er helt ok.

 

Gry 19 år - Tandklinikassistent

EUD

Jeg er blevet mere selvstændig i løbet af uddannelsen. Praktikforløbet er rigtig godt, fordi vi lærer, hvordan det er at arbejde med rigtige patienter. Så kommer al den viden, jeg har, til mig, så kan jeg give den videre til gavn for patienten. - Og så er der også lidt hyggesnak med patienterne. En dukke, sådan en som vi bruger på skolen, giver jo ikke noget igen.

Jeg har taget både grundforløb og hovedforløb her i Næstved, men jeg kunne godt have valgt at ta´ hovedforløbet i København. Jeg synes, det er en fordel at tage begge forløb det samme sted, fordi jeg kender lærerne, og de kender mig og ved, hvor jeg skal forbedre mig for at ende med den bedst mulige uddannelse. Det kan jeg godt li´.

Når jeg er færdig med min uddannelse, skal jeg i frivillig værnepligt i Skive. Efter min værnepligt kunne jeg godt tænke mig at søge job som tandklinikassistent i militæret. Så håber jeg at have gode muligheder for at blive ansat der.

 

Laila 40 år - Stenhugger

EUD

Jeg har altid været meget kreativ og tegnet meget. Det kom bare til mig, at jeg skulle være stenhugger, så jeg besluttede mig for at prøve det af.

Lige så snart jeg kom ned i værkstedet, vidste jeg bare, at det skulle være det. Jeg vidste jo ikke, hvordan det var at skulle svinge en tung hammer, men man lærer hurtigt teknikken til at håndtere værktøjet. Enten kan man det eller også kan man ikke. Jeg kunne mærke med det samme, at det var det rigtige. Hvis ikke det er noget for dig, så mærker du det hurtigt.

At hugge bogstaver i sten, der er min største force. Det falder mig nemt, og det er virkelig noget, jeg kan. Jeg kan godt li´ det kreative islæt. Jeg vil allerhelst inden for granitbranchen, for jeg har en vision om, at gravstene skal gøres mere personlige.

 

Mike - Murerelev

Mike - murerelev

Der er et fint sammenhold på skolen. Der er mange forskellige ting, man kan lave herude. Når man kommer ud og bygger ting, som man ved, skal blive stående, er det vildt fedt.

 

Zarina - Malerelev

EUD

Jeg kan godt lide, at man ikke skal sidde med en bog hele tiden. Jeg var i praktik som maler i niende, og det var vildt fedt. Det er mere end at male op og ned, vi kan være meget mere kreative.

 

Kimmie - tandklinikassistent

Kimmie

Hvorfor blive tandklinikassistent?

 

Nicolai - Blikkenslager

Nicolai, VVS Blikkenslager

Hvad laver en VVS'er?

 

Jacob - Elektriker

Jacob, Elektriker

Elektriker et job med fremtidsmuligheder

 

Janne - Chauffør

Janne, Chauffør

Som chauffør kan jeg læse videre til kørselsdisponent

 

Kenneth - Personvognsmekaniker

Kenneth, Mekaniker

Jeg kan bare godt lide at få ting til at virke

 

Mads - Tømrer

Mads, Tømrer

Der er rigtig godt kammaratskab

 

Martin - Portør til serviceassistent

Martin, Serviceassistent

Det er en god måde at fremtidssikre mig

 

Nikolaj - hovedforløb Murer

Nikolaj, Murer

Når jeg er færdig som murer, tænker jeg at læse videre

 

Shila - hovedforløb Frisør

Shila, Frisør

Når jeg er færdig vil jeg rigtig gerne have min egen salon, jeg holder af udfordringen og gør en forskel

 

Simon - hovedforløb Stenhugger

Simon, Stenhugger

Jeg startede her på skolen for at se om stenhugger var noget for mig

 

Stefan - hovedforløb Smed

Stefan, Smed

Jeg har fået rigtig mange nye venner og vi har de samme interesser

 

Valdemar - anlægsstruktør

 

Hvad laver en anlægsstruktør? Se filmen om Valdemar som er i lære som anlægsstruktør

 

Sebastian - hovedforløb Ventilationstekniker

Sebastian, Ventilationstekniker

Hvad vil det sige at være ventilationstekniker? Sebastian fortæller om uddannelsen og hvad han vil bruge det til.

 

Morten - hovedforløb Smed

Morten, Smed

Hvad vil det sige at være smed? Morten fortæller om uddannelsen og hvad han vil bruge det til.

 

Michael - Maler

Michael -malerelev

Hvad vil det sige at være maler? Michael fortæller om uddannelsen og hvad han vil bruge det til

 

Kasper - hovedforløb Vvs energispecialist

Kasper, Vvs energispecialist

Hvad laver en vvs energispecialist? Hør hvad Kasper har at fortælle om uddannelsen.

 

DM i Skills

Rasmus Sørensen, elektrikerlærling og vinder af DM i Skills 2014

"Det vigtigste for at blive en god elektriker, er at du har hovedet med dig"

 

Åbent hus hos smedene i Næstved

Michael Elbo, uddannelseschef

Torsdag d.22.maj var der åbent hos smedene i Næstved.

Her fik kommende elever mulighed for at se stedet og tale med undervisere og nuværende elever.

Mens de elever, som allerede går på smedeuddannelsen kunne invitere familie og kærester til at komme og se, hvad de går og laver.

Afdelingen, som også bød på kaffe og kage, syntes også det var en succes med mange besøgende, der kom forbi og fantastisk vejr.

Smed Værksted

 

På vej til DM

Jes Johansen, EUC Sjælland

Det var 7 spændte bygningsmaler-elever der efter 5 timers dysten i Skills for håndværkere, måtte lægge malerpenslerne efter dagens udfordring. De var alle enige om, at dagens opgaver havde været spændende og en helt anden måde at udfordre sig selv på. De kan nu blot afvente dommernes bedømmelser fra malermestren Kurt Beenfeldt og Pia Lundvall Hansen.

​​Malerelev Rebecca W Erlandsen

Opgaven bestod af både tapetsering, lakering, frihåndsmaling og design - mange af de elementer, de i løbet af deres læretid skal lære at håndtere.

Det blev efter lang tids votering Rebecca og Sara der viste den suveræen standard der skal til, og de går dermed videre til De regionale mesterskaber, der løber af stabelen i starten af oktober.  Her skal de dyste mod andre bygningsmalere i regionen. Det vil i år være EUC Sjælland der er vært for mesterskabet.

"Der skal noget til, for at stille op og lade sig udfordre på i sin faglig kunnen, det er flot og modigt" udtrykker Jes Johansen daglig leder for bygningsmalerne på EUC Sjælland i sin tale til de 7 elever som alle gennemførte på den tid der var angivet og i en standard, som både elever, mestre og EUC Sjælland kan være stolte af.

Opbakningen fra både mestre, leverandører og lokale uddannelsesudvalg var flot og der var flotte gaver sponsoreret af Sigma, Nordsjø, Guldberg pensler, Flûgger, Raaco til alle deltagerene.

 

 

                                                                                                                                                                                                               Førstepladsen til Rebecca W.   

                                                                                                       Erlandsen fra Ringsted som er elev                                                                                                              hos Malermester Steffen Ahrendt

Malerskills

Fra venstre ses: Jacob Berner (Ringsted), Cecilie Nielsen (Ringsted), Mikkel Jensen (Næstved), Rebecca Erlandsen (Ringsted), Josephine Jannerup (Haslev), Charlotte Jørgensen (Bandholm), Sara Jensen (Nykøbing F)​

Hvad er Skills? - DM i Skills er det store årlige Danmarksmesterskab for unge fra erhvervsuddannelserne. Omkring 260 unge er med som deltagere. De kæmper inden for de forskellige fag om at blive landets bedste. Senest besøgte 42.000 mennesker DM i Skills i løbet af mesterskabets tre dage.

Næste DM i Skills finder sted den 8.-10. januar 2015 i Bella Center i København.

Hvorfor er der Skills? - Skills formål er at styrke det gode håndværk og fremme eleverne på erhvervsuddannelsernes ekspertise og faglige stolthed. Ved konkurrencen øges interessen for erhvervsuddannelserne og sørger for, at folkeskoleelever, forældre, lærere og UU-vejledere får et godt kendskab til erhvervsuddannelsernes mange muligheder. ​

 

VVS-elever lader op med solenergi

 

Det kan godt være det er gråvejr den torsdag, hvor VVS-elever fra EUC Sjælland står på stationen i Næstved. De skal demonstrere en solcelleoplader til mobiltelefoner, som de selv har bygget. Men ingen af eleverne er nervøse over den manglende sol. - Den virker også i gråvejr, fortæller VVS-elev Mikkel Petersen.

Han står der og fortæller om uddannelsen, mens de forbipasserende kan få ladet deres mobiltelefoner op. En af Mikkels undervisere, faglærer Thomas Hansen, er også med. - Vi står her jo for at vise, at VVS-faget er mange forskellige ting. Det er ikke bare at sætte lokummer op, siger han med et stort smil og demonstrerer en trykkoger, som eleverne også har lavet.

Eventet, eller den såkaldte guerilla-aktivitet er en del af en landsdækkende kampagne, som Undervisningsministeret står bag "Erhvervsuddannelser - muligheder i virkeligheden", hvor man i sidste ende ønsker, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse.

Vil du vide mere om, hvad man laver som VVS-elev, så kan du se vores film her

 

Andreas - EUX

Andreas, EUX Tømrer

Den tværfaglige undervisning er god for os, for vi kommer jo ud på en arbejdsplads, hvor der også går elektrikere, murere og malere rundt. Det hele skal jo passe sammen. Vi får en masse erfaring fra de andre fag, for vi stikker jo lidt til hinanden. Jeg er glad, for at jeg har valgt EUX. Der er mange mestre, der er interesserede i uddannelsen, fordi den er ny. Jeg tror, at vi står stærkere, fordi vi har kombinationen af håndværk og gymnasium.

 

Rasmus 17 år - EUX

Smed

Da jeg gik i 10. klasse var jeg i tvivl, om jeg skulle på gymnasium eller tage en erhvervsuddannelse. Da jeg var til møde på EUC Sjælland, hørte jeg om EUX. Det lød som noget, der passede til mine behov og ønsker. Efter EUX vil jeg gerne være skibstekniker. Jeg regner med, at de 4 år på EUX gør mig mere moden og mere klar til at tage den uddannelse, jeg gerne vil have.

Undervisningen på EUX veksler mellem værksted og skole, og det er lige mig. Jeg når ikke at blive skoletræt. Og så er det meget godt, at vi på nogle projekter arbejder sammen på tværs af EUX-linjer.

 

Sebastian 17 år - EUX

Tømrer

Jeg har været i praktik i et arkitektfirma og vil gerne selv uddanne mig til arkitekt. Jeg synes EUX-tømrer er det helt rigtige for mig, for når jeg selv er tømrer, får jeg mere respekt på arbejdspladsen, når jeg kommer ud som arkitekt. Så ved de, at jeg ved, hvad det handler om.

Jeg har valgt EUX-tømrer, fordi det giver mig større muligheder både at have en teoretisk og en praktisk uddannelse.

Jeg var i tvivl om, hvilken uddannelse, jeg skulle vælge, men da jeg hørte, jeg kunne få to uddannelser i én på næsten den samme tid, så var jeg ikke i tvivl længere.

Efter EUX har jeg valget mellem at arbejde som tømrer eller ta´ en videregående uddannelse med det samme. Jeg kan både komme til at tjene penge eller læse videre, det er en rigtig god situation for mig.

 

Emil - EUX

Emil, EUX

EUX, håndværker og student på en gang

 

Vælg en EUX

 

Vær forberedt - tag 2 uddannelser i 1

 

Kursuskalender

AMU på EUC Sjælland - korte kurser med tilskud

Find dit næste kursus i kursuskalenderen ...

 

Kenny - AMU kursist

Automekaniker

Grunden til, at jeg tager kursus her, er, at jeg gerne vil have så meget i rygsækken som muligt. Jeg er uddannet automekaniker, så det vil give ekstra muligheder for at få job indenfor autohjælp. Jeg føler, at jeg er et lille skridt foran, fordi jeg tager kurserne.

 

Grant 52 år - AMU kursist

Transport

Jeg bruger 6-ugers selvvalgt som anledning til brancheskift. Jo flere kvalifikationer, jeg har, jo bedre er jeg rustet. Kravene skærpes jo, og mange firmaer ser gerne nogen med stort kørekort, selvom det ikke fremgår af jobbeskrivelsen. 

På den her måde kommer jeg til at stå på mere lige fod med de unge årgange, som allerede har fået det store kørekort. 

 

Stig - AMU kursist

Rørlægger

Kurserne er brugbare, for nu forstår jeg endnu bedre det, jeg går rundt og laver.

 

Kristina HR-ansvarlig

 

"Når man står som arbejdsgiver og skal finde hoved og hale i et helt uddannelsessystem, så har EUC Sjælland hjulpet os helt fra starten."

 

Chaufførkurser til gavn for miljøet

 

”Med det her kursus lærer man ikke bare nogle få teknikker, man ændrer simpelthen vaner” Michael Elbo Uddannelseschef

 

Efteruddannelse til chauffør

Per, efteruddannelse til chauffør

"Hvis der skulle ske noget nyt i mit arbejdsliv, så skulle det være nu."

 

Lonnie og Katja - Mekaniker

EUD

Der er gode og billige tilbud i kantinen. For 25 kr. kan du få en stor, god sandwich. De laver den af friske ting, mens du ser på, og du kan selv vælge, hvad du vil have i. 

 

John - Direktør

EUC Sjælland

EUC Sjælland er til dig, der vil lære med hænderne og hjernen samtidig. Vores topmoderne faciliteter på CAMPUS KØGE giver de bedste muligheder for at få teknikken på plads og bygge oven på det, du allerede kan. Vi tilbyder uddannelser til alle aldersgrupper, lige fra de mange forskellige uddannelser til unge, til AMU-kurser og efteruddannelse for dig, der vil bygge oven på dine erfaringer. Vores mål er at sikre, at du bliver klar til fremtidens arbejdsmarked, hvor innovation og tværfaglighed er nødvendigt for at klare sig.

 

Hos os vil du møde udfordringer i et trygt miljø, hvor du vil møde fag, som interesserer dig, og som er nødvendige for din fremtid indenfor tekniske fag. Vi vil også gerne involvere dig i vores skole, hvor du kan blive involveret i forskellige udvalg, hvor du vil få indflydelse i faglighed og fester. Vi vil gerne være mere end en skole. Vi vil gerne være et godt sted at være.

 

Jeppe, 18 år

 

"Vi har altid et godt fællesskab her på skolen"

 

Besøg kantinerne

Annika, elev EUC Sjælland

"Det bedste er chokoladekagen."

 

Dennis - Smedelærling

Skoleoplæringscentret

”Jeg er glad for at praktikcenteret har hjulpet mig til at finde en læreplads/restaftale hos Safe-Tec.

Før jeg kom hertil, var jeg i praktik hos en mekaniker, som også havde et smedeværksted og bagefter var jeg hos en lille smedemester, hvor vi monterede en elevatorskakt inde i København.

Instruktøren har hjulpet mig, men jeg har også selv gjort en indsats, ellers kommer man ikke i lære.”

 

 

Martin 20 år - Mekanikerlærling

Skoleoplæringscentret

Jeg er biltosset, så det faldt lige for at vælge auto. En motor, der kan køre, det er sjovt. Jeg får lov til at skille en bil ad og reparere den, det kan jeg godt li´.

Jeg har tænkt på, at når jeg har fået min automontørprøve, så vil jeg starte på et grundforløb til lastbil. Så kan jeg ende med at blive vognmand en gang og selv udbedre fejl på lastbilerne, når der er noget galt.

Det gode ved SKP er, at man kan fortsætte sin uddannelse. Det er bedre end at skulle blive ved med at søge læreplads og ikke have noget at lave.

Omgivelserne og stemningen er god på værkstedet. Vi snakker godt til hinanden, selvom vi også driller hinanden lidt indimellem, men det er bare sjovt.

 

Maria 19 år - Frisørelev

Skoleoplæringscentret

”Jeg har været glad for at kunne gennemføre min frisøruddannelse i praktikcentret. Det faglige niveau har været højt og jeg afsluttede med gode karakterer til svendeprøven. Håber ikke det bliver svært at få et arbejde som frisør, når jeg er færdig, for det er det jeg vil og altid har drømt om.” 

Instruktørens kommentar er, at Maria var ude i kortere praktikperioder i frisørsaloner over 50 % af tiden samt at det er rigtig synd, at ingen saloner tilbød hende en praktikplads, fordi hun er en rigtig dygtig elev. 

 

Praktikcenterchef

Skoleoplæringscentret

Når du bliver optaget på EUC Sjælland, kan du gøre din uddannelse færdig, selvom det ikke er lykkedes dig at finde en praktikplads. I praktikcentret er det vores opgave, at sikre dig en god uddannelse gennem almindelige praktikophold som dem i virksomhederne. Det kan både være korte eller lange forløb.
I de perioder, hvor det ikke er muligt at finde en praktikplads, vil du komme til at arbejde på skolen. Praktikcentret finder lige så relevante opgaver som virksomhederne, hvor du bliver involveret i arbejdet, som var det på en byggeplads. Du behøver ikke at frygte, at du lærer mindre.

 

Murerinstruktør

Skoleoplæringscentret

”Her på Skolegade 21 i Haslev møder murereleverne kl 07.00 , hvor jeg som jeres instruktør har planlagt dagen, med små som større – og altid relevante mureropgaver. Mødetiderne er meget vigtige, bl.a. fordi vi tit skal ud af huset og arbejde." 

"Det er meget vigtigt for mig, at der er en god tone hos os samt at man respekterer de mennesker man omgås. Og til jer, der ”passer jeres VFU”, har vi rigtig gode erfaringer med, at VFU i murerfirma fører til læreplads. Vi har masser af spændende opgaver i mellemtiden, bl.a. fuge facader, reparere tage, flisearbejde på toilet- og baderum, opmuring af vægge og kontorer, omforandre kældre o.m.a." 

 

Tømrerinstruktør

Skoleoplæringscentret

"Hos os gælder det om at lære dét, som er vigtigt, for at bestå tømreruddannelsen og få job som tømrer bagefter. HUSK HVER DAG at have sikkerhedssko på, og ALTID arbejdstøj, som du kan arbejde i. Vi er tit ude på en opgave langt væk fra kantinens lækkerier – så tag hellere mad & drikke med hjemmefra.

Vær forberedt på, at blive udfordret fagligt. Vi gør, hvad vi kan for, at alle tømrerelever får forskellige, relevante opgaver. Når vi f.eks. bygger borde-bænkesæt, fuglehuse og legehuse, handler det om 3 overordnede formål: 1) at du bliver dus med de forskellige tømrerværktøjer og teknikker 2) at du præsterer selvstændigt, effektivt og nøjagtigt indenfor en deadline (så tæt på virkeligheden som muligt, bare i mindre målestokke) 3) at du i vores team er med til at lave og aflevere et produkt samt en kvalitet, som du står inde for.

Vi stiller rimelige krav både til os selv, jer som tømrerelever, og de virksomheder I kommer ud til. Håber vi får en god tid sammen i praktikcentrets tømrerafdeling på Skolegade 21 i Haslev."

 

Willi Becke - Malermester

Malerfirmaet Willi Becke ApS

"For det første tager vi kun lærlinge, som har taget grundforløb indenfor normeret tid. For at være elev hos os, skal man være mødestabil; fredagssyge og mandagssyge er ikke ok hos os. Måske lyder det banalt, men vi forventer, at vores elever er velsoignerede – det ydre betyder noget, fordi vi sender vores elever ud til kunder.

Malerelever hos os skal ville uddannelsen. Vi vil mærke elevens interesse for faget, det dur ikke, at eleven tilfældigt har valgt maleruddannelsen. God udstråling hos vores kunder og respektfuld tone er også vigtigt hos os.

Hos Willi Becke har vi en del ordblinde, man kan sagtens være en dygtig malerlærling, selvom man ikke er bogligt dygtig. Vil gerne understrege, at vores lærlinge som regel bliver fastansatte – men kun elever, som udvikler sig og har flair for det; rigtig mange af vores svende har været lærlinge i firmaet. Mit bedste råd til malerelever er, at de viser, at de brænder for faget. Viljen og engagementet."

Siger Malermester Willi Becke

 

Lars Buhr Pedersen - Malermester

Malerfirmaet Buhr A/S

"De elever, som har fået læreplads hos os, har selv henvendt sig. Elever, som kommer igen, om de så skal gå forgæves 10 gange, viser, at de mener det. Vi kan ikke mærke, hvad det er for en person, hvis eleven eller hans mor bare ringer, kom og få en snak.

Vi er et lille firma, men vi har altid elever. Hvis du vil have en chance hos os, skal du være mødestabil, møde til tiden og være klar, når du kommer. Det der med at snakke i mobil hele dagen, dur ikke hos os; det må du gøre i pauserne. Vær tilstede. Hos os bliver alt ikke serveret på et fad. Vi har nogle opgaver på pladsen, som skal klares.

Et godt råd til elever hos os er: brug lige et kvarter sidst på dagen til at tænke over: hvad skal vi i morgen – planlæg din dag – det får du også brug for den dag, du skal ud og arbejde som maler." 

 

Betina Olsen - Lærlingeansvarlig

Entreprenørfirmaet CGJensen

"Vi har et krav til vores elever om, at de har bestået grundforløbet. Ved at have brugt ½ år på grundforløbet har eleverne allerede sendt et signal om, at de ved hvad de vil. Vi vil gerne være med til at uddanne dygtige struktører, men kun de elever, der selv engagerer sig og tager ansvar. Ring selv, og vær klar med pen og papir, lad være med at få jeres mor eller far til det. Og allerhelst: mød op i egen høje person, det virker bare bedst.

Elever hos os synes vi stiller krav, men ikke urimelige krav. Man skal møde til tiden, og klatfravær dur ikke hos os. Vi vil gerne være med til at klæde dig på til, hvordan man gebærder sig og til at vise, hvordan det er i den virkelige verden – men vis selv engagement, vær åben for at lære – vores sjak gider ikke dovne, ugidelige elever, som ikke tager ansvar.  

Vi har et mål om at uddanne vores elever til at være dygtige håndværkere, som vi efter uddannelsen kan beholde i CG Jensen. Så får vi også fuld valuta for den investering, vi har foretaget J Vores elever er med til at skabe god reklame for CG Jensen."

 

Nikolaj 19 år - Autoelev

Skoleoplæringscentret

"Jeg har været på fire værksteder, var også tæt på at få en læreplads, men værkstedet mistede nogle opgaver og blev nødt til at fyre en medarbejder, og så røg min chance for elevplads også.

Det er forskelligt, hvad man får lov at lave, kommer jo både an på hvor langt man er i uddannelsen, og hvor meget der er at lave på værkstedet. Fordi jeg er så langt, får jeg lov til det meste – og hver dag får jeg lov til at rode med biler – og det er det jeg vil. Vi går mange unge sammen, og der er en god stemning, det kan jeg også godt li”

 

Djurica smedelærling i Praktikcentret

 

"Det gode ved at være i skolepraktik det er, at man kan få lov til at opleve mange ting. For eksempel har jeg været fem uger i udlandet."

 

Flere praktikpladser i samarbejde

 

DEBATINDLÆG bragt i JyllandsPosten 19.juni 2014


Flere praktikpladser kræver samarbejde mellem bygherre, erhvervsskoler og virksomheder

Af Karin Parbst, praktikcenterchef EUC Sjælland og Bo Eske Nielsen, direktør i Femern A/S


At sikre flere praktikpladser og at opkvalificere ufaglærte er en af de vigtigste samfundsopgaver lige nu. Ikke blot kommer vi til at mangle uddannet arbejdskraft i fremtiden. Vi har også udfordringer nu og her. Cirka 12.000 unge mangler en praktikplads. Omkring halvdelen står helt uden praktikplads, mens den anden halvdel er tilknyttet et praktikcenter og kan komme i praktik af denne vej.

 

De mange store bygge-og anlægsprojekter, der er planlagt over de næste år – ikke bare Femern tunnelen mellem Rødby og Puttgarden, men også projekter som det nye statsfængsel på Falster og det nye universitetssygehus i Køge – giver os dog en oplagt mulighed for at være en del af løsningen.

 

Alene på Femern tunnel-projektet har analysefirmaet Copenhagen Economics vurderet, at der vil være direkte beskæftigelse på 25.000 mandår og lærlingebeskæftigelse på 500 mandår. For at være mere konkret betyder det, at der bare på og omkring tunnelelementfabrikken fra 2015, når anlægsloven forventes vedtaget, vil være 3.000 ansatte hvert år frem til åbningen af tunnelen i 2021. Femern A/S er i øvrigt i gang med mange af de forberedende anlægsaktiviteter til tunnelen, og de har allerede givet mere arbejde til entreprenører. Og brugen af sociale klausuler i kontrakterne (krav til virksomhederne om at ansætte lærlinge) har konkret medført praktikpladser.  

Hvis sociale klausuler skal føre til flere praktikpladser, kræver det dog en ny samarbejdsform af bygherre, erhvervsskoler og virksomhederne. Det er ikke nok at stille kravet til virksomhederne. Der skal også følges op med råd og vejledning.

Som bygherre må vi melde ud, hvilket uddannelsesniveau og hvilke faggrupper, vi vurderer, der er behov for – hvor og hvornår – og medvirke til at skabe grundlaget for kontakten mellem virksomheder og erhvervsskoler.

Som uddannelsesinstitutioner skal vi være klar til at matche de rette lærlinge med de rette lærepladser. Vi skal hjælpe med fleksible aftaler, så entreprenører har mulighed for at få elever fra en måned op til flere år. Dette puslespil skal erhvervsskoler og bygherre være parate til servicere virksomhederne med, så de store byggerier rent faktisk kommer til at indeholde flere praktikpladser.

 

Femern A/S er i tæt dialog med EUC Sjælland og de andre erhvervsskoler på Sjælland. Vi

håber alle, at denne nye samarbejdsform, vil brede sig som ringe i vandet over resten af landet – så vi sammen får lærlinge til at møde lærepladser.

 

 

 

Ulrik - Vejleder

Pædagogisk Center

Vi arbejder på, at eleverne bliver endnu mere motiverede.

Vi ser på, om det er undervisningsmiljøet, eller om der er andre udfordringer, som skal skubbes af vejen, så der er flere, der gennemfører deres uddannelse. Vi har et eneste værktøj, og det er dialog. Derfor coacher vi meget, så vi kan finde motivationen. Der skal vi dreje på nogle skruer, så eleven investerer tiden og når sine mål. Hvis det ikke er sjovt at gå i skole, bliver det fire lange år. Derfor er vi til stede hele tiden.

 

Afklare uddannelsesmuligheder

Vejleder EUC Sjælland

”Som vejledere hjælper vi med at afklare dine uddannelsesmuligheder og praktikønsker. Vi kan også hjælpe dig med at skifte uddannelse, søge SU og den slags, eller vejlede dig til en videregående uddannelse.”

 

Vejledning - personlige/faglige udfordringer

Vejleder EUC Sjælland

vi kan hjælpe dig med at se nye muligheder

”Hos os kan du få en snak om personlige eller faglige udfordringer i forhold til din uddannelse, og vi kan hjælpe dig med at se nye muligheder. Vi har tavshedspligt, så det vi taler om bliver mellem dig og den du taler med.”

 

Vejledning til dig

Aref, elev EUC Sjælland

"Jeg gik og vidste ikke rigtig, hvad jeg skulle - så fik jeg snakket med vejlederen."

 

Line 16 år - Brobygningselev

Hindholm Privatskole

Jeg er en alt-mulig-pige. Jeg kan godt li´ at arbejde med træ og med værktøj. På brobygning har jeg fået mere viden om værktøjet og materialerne. Jeg har for eksempel fundet ud af, at træet skal vende rigtigt. Det er godt at prøve det, man kan komme til at arbejde med, hvis man vælger den uddannelse.

 

Morten 16 år - Brobygningselev

AK10vet, Haslev

Jeg valgte at komme her, fordi jeg er i tvivl, om jeg skal være tømrer. Mit formål med brobygning var, at finde ud af det. – Og det skal jeg! Efter at have været her, så er jeg sikker på, at det er tømrer, jeg skal være.

Det at samarbejde i en gruppe om en opgave vi får, det er godt ved brobygning. Vi hjælpes ad om alt. I min gruppe har vi bygget et legehus næsten helt fra bunden.

Jeg har fundet ud af, at samarbejde om tingene er helt afgørende for vores oplevelse af dagen og for resultatet af opgaven.

 

Magne 16 år - Brobygningselev

Ellemarksskolen, Køge

Jeg har valgt EUX, fordi det virker som noget, der er lige noget for mig. Det lyder spændende, at man både skal lave noget med hænderne og kan få en gymnasieuddannelse samtidig. Jeg ville ikke kunne holde til at sidde på skolebænken hele tiden.

På brobygning har jeg fået indblik i, hvordan det er herude: sammenholdet, timerne, lærerne, det hele. Og det giver mig kun mere lyst til at komme her. Jeg kan se det med mine egne øjne og mærke stemningsmæssigt, hvordan her er.

Jeg har bare været her to dage, men det føles allerede som at gå her. Jeg føler mig velkommen og har lyst til at komme herud hurtigst muligt igen.

Brobygning åbner meget op, fordi man ser det selv. Det er fedt at komme ud og mærke det. Det er anderledes end bare at høre om det.

 

Victor 8.klasse på brobygning

 

Hvordan er det at være på brobygning på EUC Sjælland? Victor fra 8.klasse fortæller hvad han oplevede

 

Milla til Erhvervsskolernes Dag

Milla 6.klasse

Milla er på besøg på EUC Sjælland til Erhvervsskolernes Dag, hvor hun har valgt at prøve kræfter med mekanikerfaget.

 

Klasselærer 6 klasse Inge Hindkjær

Inge Hindkjær, klasselærer

”Pludselig kom der billeder på de forskellige uddannelser” … Klasselærer på Asgård Skole - Inge Hindkjær er begejstret for at være en del af Erhvervsskolernes dag på EUC Sjælland sammen med sin 6. klasse. Det er en øjenåbner for mange af de unge, når de får lov til selv at få fingrene i ledninger, mursten og sågar fukssvansen, fortæller hun. ”Det bliver pludselig værd at kæmpe for at opnå en karakter, så man selv kan vælge blandt de forskellige erhvervsuddannelser … de unge mærker, at dét at gå i skole – bliver til et erhverv. Det er god motivation!”

 

Sofie på Erhvervsskolernes Dag

Sofie 6.klasse

Sofie, 12 år, Lundemarkskolen – besøger frisøruddannelsen

”Jeg kan godt lide at sætte hår og sætte andres hår.” Sofie sætter tit veninden og klassekammeraten Signes  hår. ”Det er sjovt med dig, for lige siden du var lille, når man spurgte hvad du ville være, så sagde du bare ’frisør’” smiler Signe til Sofie

 

Caroline Erhvervsskolernes Dag

Caroline 6.klasse

”Jeg vil gerne prøve at være smed for at se hvad det var for noget.” Caroline var ikke i tvivl om, at det var smed hun skulle vælge, da sedlen om Erhvervsskolernes Dag kom ud. ”Det fedeste er da at lave en kurv og kunne se, hvad man har lavet. Men jeg tror ikke lige det bliver smed jeg vælger som uddannelse, men det har været sjovt at prøve.”

 

Christian Erhvervsskolernes Dag

Christian 6.klasse

Hans morbror er elektriker og ”så gad jeg godt bare prøve det. Det er spændende at lære noget om strøm og hvordan det virker,” fortæller Christian. Han ved, at han gerne vil lave noget med ledninger og IT, og roder selv med sin computer derhjemme, derfor er en af uddannelserne i Data noget for ham.

 

Andrea Erhvervsskolernes Dag

Andrea 6.klasse

Andra valgte Mekaniker fordi hun syntes, det lød sjovest. ”Jeg har også hjulpet min far derhjemme med at skifte sommerdæk på bilen,” fortæller hun. Og det har givet afkast, for sammen med sin klassekammerat Oliver, så fik de to dagens bedste tid i konkurrencen med at skifte dæk.

”Det er meget sjovt og så er her ikke så mange, så man kan nemmere komme til”

 

Erhvervsskolernes Dag Murerfaglærer

Steen Murerfaglærer

”Det giver rigtig meget, at kunne vise det unge, hvad det drejer sig om og give stoltheden og kærligheden til fagene videre.” Det giver mening, at vise de unge mulighederne inden de skal foretage deres valg. ”På de her dage kan man se hvor meget de unge går til den og man kan se, at de bliver bidt af det. De vokser meget, og det er så tilfredsstillende,” slutter han og sender et hold unge ud i solen for at mure et tårn i 10 skifter.

 

Erhvervsskolernes Dag Klasselærer

Irene Krøyer Klasselærer

”Det er rigtig fint at komme ud og snuse til uddannelserne,” siger Irene Krøyer som er klasselærer i 6.S på Kalbyris Skole og fortsætter: ”Eleverne her på Mekaniker og Transport har bare glædet sig så længe. Og det er virkelig godt med de her dage, hvor de unge kan få idéer og samtidig sætte deres forestillinger om uddannelserne i perspektiv.”

 

Hvad er Skills Stafet for 8.klasser?

Lasse, 8.a Holmebækskolen

"Man skal ikke bare se på - vi får lov at prøve noget rigtigt" Se filmen om Skills Stafet for 8.klasser her

 

AMU3

 
 

HTX2

 
 

HTX3

 
 

HTX

 
 

EUD2

 
 

EUD3

 
 

alexander-16-brobyg-htx

 
 

andreas-16-brobyg-ssi

 
 

bastian-15-brobyg-htx

 
 

christian-16-brobyg-byggeanlæg

 
 

elisabeth-16-brobyg-eud-maler

 
 

jacob-16-brobyg-eud-maler

 
 

julie-16-brobyg-htx

 
 

line-16-brobyg-byggeanlæg

 
 

magne-16-brobyg-htx

 
 

magnus-16-brobyg-ssi

 
 

manfred-17-brobyg-byggeanlæg

 
 

mathias-16-brobyg-eux

 
 

morten-16-brobyg-byggeanlæg

 
 

nikolaj-15-brobyg-eux

 
 

simon-15-brobyg-byggeanlæg

 
 

simone-16-brobyg-htx

 
 

victor-16-brobyg-ssi

 
 

flemming-skolehjem-leder

 
 

jeannie-19-skolehjem-beboer

 
 

michael-25-skolehjem-beboer

 
 

kjgldfkjgl pnhgpodfj

 
 

Byggemontagetekniker_video

 
 

På vej mod DM

 
 

På vej mod DM

 

De var alle enige om, at dagens opgaver havde været spændende og en helt anden måde at udfordre sig selv på. De kan nu blot afvente dommernes bedømmelser fra malermestren Kurt Beenfeldt og Pia Lundvall Hansen.

​​Opgaven bestod af både tapetsering, lakering, frihåndsmaling og design - mange af de elementer, de i løbet af deres læretid skal lære at håndtere.

Det blev efter lang tids votering Rebecca og Sara der viste den suveræen standard der skal til, og de går dermed videre til De regionale mesterskaber, der løber af stabelen i starten af oktober.  Her skal de dyste mod andre bygningsmalere i regionen. Det vil i år være EUC Sjælland der er vært for mesterskabet.

"Der skal noget til, for at stille op og lade sig udfordre på i sin faglig kunnen, det er flot og modigt" udtrykker Jes Johansen daglig leder for bygningsmalerne på EUC Sjælland i sin tale til de 7 elever som alle gennemførte på den tid der var angivet og i en standard, som både elever, mestre og EUC Sjælland kan være stolte af.

Opbakningen fra både mestre, leverandører og lokale uddannelsesudvalg var flot og der var flotte gaver sponsoreret af Sigma, Nordsjø, Guldberg pensler, Flügger, Raaco til alle deltagerene.

 

FAKTA

Hvad er Skills?

DM i Skills er det store årlige Danmarksmesterskab for unge fra erhvervsuddannelserne. Omkring 260 unge er med som deltagere. De kæmper inden for de forskellige fag om at blive landets bedste. Senest besøgte 42.000 mennesker DM i Skills i løbet af mesterskabets tre dage.

Næste DM i Skills finder sted den 8.-10. januar 2015 i Bella Center i København.

Hvorfor er der SkillsSkills formål er at styrke det gode håndværk og fremme eleverne på erhvervsuddannelsernes ekspertise og faglige stolthed. Ved konkurrencen øges interessen for erhvervsuddannelserne og sørger for, at folkeskoleelever, forældre, lærere og UU-vejledere får et godt kendskab til erhvervsuddannelsernes mange muligheder. 

 

3D printeren virker

 
 

2.G i Amsterdam

 
 

Maria_frisørelev

 
 

Skills Stafet bring it on

 
 

Video Skills Stafet

 
 

Tobias 6 klasse

 
 

Erhvervsskolernes Dag

 
 

Kantine

 
 

Bjarne_produktion og udvikling

 
 

Bjarne - AMU kursist

Bjarne 58 år - Mekaniker

Jeg har lavet biler i 30 år og både i 8 år, men aldrig lært at svejse professionelt. Jeg er p.t. uden job, så derfor indgår kurset som del af 6-ugers selvvalgt uddannelse. Nu vil jeg ha´ svejsning på plads.

Jeg går her for at få nogle kompetencer til mit cv, så jeg ved mere om svejsning, hvis der er et job. Det giver mig større muligheder og mere selvtillid at kunne noget mere.

 

Video Emil skolehjem

 
 

Connie_skolehjem