Når fremtidens smede og mekanikere bliver udlært fra EUC Sjælland i Næstved, skal de ikke kun mestre deres håndværk. De skal også kunne bidrage til den grønne omstilling og navigere i de bæredygtighedskrav, som virksomheder i stigende grad møder.
Derfor sendte EUC Sjælland torsdag morgen omkring 20 faglærere fra smedeuddannelsen og personvognsmekanikeruddannelsen på et to dage langt efteruddannelseskursus med fokus på bæredygtighed og ESG.
”Hvis vi skal lykkes med den grønne omstilling, skal det at tænke i bæredygtige løsninger være en naturlig del af de faglærtes værktøjskasse. Derfor er det vigtigt, at vores undervisere er klædt godt på og har de rette kompetencer til at bringe emnet ind i undervisningen,” siger Ole Holm, uddannelseschef for erhvervsuddannelserne på EUC Sjælland.
Specialudviklet kursus
Bæredygtighedskurset er udviklet særligt til faglærerne på smed- og personvognsmekanikeruddannelserne og tilrettelagt med fokus på, hvordan bæredygtighed kan integreres i den daglige undervisning. Derfor arbejder deltagerne med konkrete og praksisnære øvelser, der tager udgangspunkt i den daglige undervisning på de to fagområder.
”Viden må ikke forblive i kursuslokalet eller inde i hovederne på underviserne. Den skal omsættes til undervisning, som kommer eleverne til gavn, siger Merete Holm, der er underviser på kurset, og som kommer fra uddannelsesinstitutionen Mercantec i Viborg, hvor hun blandt andet udvikler kurser indenfor bæredygtighed, ESG og grøn omstilling.
Kurset på EUC Sjælland er en del af projektet "Grønnere faglærte til fremtidens industri", som skal styrke skolens industricenter gennem kompetenceudvikling af faglærerne og investeringer i moderne teknologi.
Projektet har et samlet budget på 5,6 millioner kroner, hvoraf 3,79 millioner kroner er bevilget af Tietgenfonden. Fonden arbejder for at fremme virkelyst, innovation og vækst i dansk erhvervsliv med særligt fokus på håndværksfagene.
