Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Sommerhilsen fra John Norman

Direktør for EUC Sjælland, John Norman, ønsker alle elever, medarbejdere og samarbejdspartnere en rigtig god sommerferie fyldt med gode oplevelser, nærvær og fornyet energi. 



John Norman, direktør for EUC Sjælland.

Kære alle,

Inden vi hver især tager hul på sommerferien, vil jeg gerne benytte lejligheden til at sende en sommerhilsen. Sommeren giver os mulighed for at trække vejret lidt dybere, sætte tempoet ned og nyde de lange lyse dage. Uanset hvordan ferien skal bruges, håber jeg, at den bliver fyldt med gode oplevelser, nærvær og ny energi.

Jeg vil gerne takke alle medarbejdere og samarbejdspartnere for det gode samarbejde i første halvdel af 2026. Sammen er I med til at skabe de bedste rammer for vores elever og for den skole, vi alle brænder for at udvikle.

Det gælder især i en tid, hvor vores ydre rammer er præget af usikkerhed, og hvor forandringer og uafklarede forhold kan påvirke hverdagen. Takket være jeres indsats står vi stærkt rustet til de kommende uddannelsesreformer.

Nye fællesskaber for unge og voksne

Efter sommerferien flytter HTX Næstved til Teatergade midt i byen. Jeg glæder mig til at se vores teknikglade elever blive en del af et levende og stærkt ungdomsmiljø i hjertet af Næstveds nye uddannelsescampus. Sammen med jævnaldrende fra VUC Storstrøm og med Professionshøjskolen Absalon som nærmeste nabo får de endnu flere muligheder for at indgå i faglige og sociale fællesskaber. Det giver mig lyst til at citere en nyudklækket student fra HTX Køge, som i forbindelse med studenterfejringen satte ord på glæden ved at nå målet: ”Det er rimelig fucking fedt.” Det er svært at sige det mere præcist.

Ungdomsmiljøet på Teatergade bliver ikke det eneste nye faglige fællesskab, der ser dagens lys efter sommerferien. Fra august flytter en række voksenuddannelser fra VUC Storstrøm til Jagtvej. Sammen skaber vi et stærkt og ambitiøst uddannelsesmiljø for voksne. Det ser jeg meget frem til, og jeg glæder mig til at fortælle mere, når vi er tilbage efter sommerferien.

Et tættere samarbejde med VUC Storstrøm

Og apropos VUC Storstrøm, så bliver vores samarbejde tættere og tættere. Som I kan læse i nyhedsbrevet, har vi nu oprettet et fælles projektsekretariat. Jeg er sikker på, at vi i fællesskab kan sætte gang i mange gode udviklingsprojekter til gavn for elever og kursister i hele vores region. 

Der sker gode ting over hele linjen. I foråret lagde vi for første gang lokaler til en messe om bæredygtigt byggeri i samarbejde med Byg & Bæredygtighed og Næstved Erhverv. Her satte vi fokus på konkrete, praksisnære løsninger, og arrangementet blev så stor en succes, at messen vender tilbage næste år. Vi arbejder i det hele taget ambitiøst med bæredygtighed og den grønne omstilling.  Så sent som i dag deltager faglærere fra smede- og personvognsmekanikeruddannelserne i et efteruddannelseskursus med fokus på bæredygtighed. Kurset er støttet af Tietgenfonden og er endnu et eksempel på, hvordan vi løbende styrker vores kompetencer inden for den grønne omstilling.

Murerelev vinder talentlegat  

Også vores elever gør det godt. Senest har murerelev Mathias Henrik Nielsen fra Skoleoplæringscentret modtaget Unidrains talentlegat på 15.000 kroner efter indstilling fra instruktør Thomas Pærregaard. Stort tillykke til jer begge med det flotte resultat og den velfortjente anerkendelse.

Jeg vil naturligvis også gerne benytte lejligheden til at sige tillykke til alle jer, der i det forgangne skoleår har afsluttet jeres uddannelse hos os. Det gælder hele vejen rundt – fra studenter og svende til AMU-kursister. Tillykke med jeres flotte resultater, og held og lykke med de næste skridt på jeres vej.

I ønskes alle en god og velfortjent sommerferie.

Mange hilsner John Norman