Så det er en uddannelsesgaranti. Og garantien består i, at elever, som har gennemført et grundforløb og ikke har fundet en praktikplads, kan komme i et praktikcenter. I 2013 har vi optaget 400 elever i praktikcentret, og hvis ikke vi havde haft praktikcentret, havde eleverne ikke kunnet gennemføre uddannelsen.
Er man så stavnsbundet dér – i praktikcentret?
Nej, tværtimod. Det er ikke meningen, at man skal være i praktikcentret resten af sin læretid; det er en meget udbredt misforståelse. Meningen er, at praktikcentret, som en del af den uddannelsesgaranti, skal hjælpe den enkelte elev med at finde en praktikplads ude i en virksomhed - og så lange perioders praktik som muligt. Der er jo forskellige muligheder; lange aftaler, korte aftaler, delaftaler og restaftaler.
Hvad er forskellen på praktikplads & læreplads?
Praktikplads og læreplads er faktisk det samme.
Kvoter ødelæggende for sikkerhedsnettet under elever uden praktikplads
I 2014 har vi allerede afvist en del elektrikere og en del struktører. For 2014 (også 2013) og forventeligt også 2015 har folketinget fastholdt kvoteordningen (adgangsbegrænsning) indenfor tømrer, automekaniker, elektrikere og struktører. Kvoteordningen/adgangsbegrænsningen betyder, at vi ikke kan optage alle de elever, vi gerne vil. Det er rigtig ærgerligt, at man ikke vil give dispensation i disse år, indtil man kommer med erhvervsskolereformen. Vi er naturligvis oprigtigt frustrerede over situationen, da flere dygtige, motiverede og engagerede elever uden praktikplads pga. kvoteordningen ikke kan færdiggøre deres uddannelse.
Vekseluddannelsessystemet har aldrig været bedre end en virksomhed man kommer ud i. Hvis man er uheldig, kommer man i end dårlig virksomhed
Dét vekseluddannelsessystem, vi har i Danmark, betyder, at når man er færdig med sit grundforløb, skal man ud i en praktik – altså ud til et lærested og være – indtil man kommer til sit næste hovedforløb (skoleforløb). Hvis man er heldig, kommer man ud i en rigtig god virksomhed, hvor man lærer en masse, som ved, hvordan man skal uddanne mennesker, hvad et uddannelsesforløb er, og hvordan man skal få kvalificeret arbejdskraft.
Når man nu ikke kan finde en læreplads, er det op til os i praktikcentret at skabe ordentlig kvalitet, som hvis man var i en god virksomhed; helst ligeså god som den bedste virksomhed Praktikcentereleverne skal have relevante opgaver, opnå deres uddannelsesmål og lære at forstå generelle arbejdsmarkedskompetencer (arbejdsmoral, mødestabilitet samt krav til kvalitet i opgaverne og tempo). Vi kan ikke altid tilbyde de samme læringsmuligheder; bl.a. er der stor forskel på de tilgængelige ressourcer. Hos os er der mange unge samlet og ikke én medarbejder til hver. Ligesom de fysiske rammer i virksomheden ofte er anderledes større end mulighederne i praktikcentret. Men vi har den mulighed at vi kan få dem udi praktik så meget som muligt. Samtidig skal vi blive bedre til dialog med de enkelte virksomheder om, hvad god kvalitet i oplæringen er.
Tidligere hed det skolepraktik, nu hedder det praktikcentre
Noget af det nye er, at praktikcentrets opgave er, at skabe god kvalitet. Bl.a. sikrer vi gennem evalueringer, at virksomhederne såvel som egne rammer er et godt sted at være og et godt sted at lære. Når elever kommer tilbage til os efter at have været i praktik, evaluerer vi ligeledes på, hvad de har lært. I den ny lovgivning stilles krav om højnet kvalitet og krav om evaluering af kvaliteten i praktikcentrene. Vi evaluerer nu på flere niveauer (elev, virksomhed og internt). Det er nyt at evaluere, og jeg tror på, det kommer til at betyde noget for kvaliteten.